Tryptyk Pieśni Maryjnych na chór mieszany i gitarę klasyczną

31,50 

Piotr Beciński
Bydgoszcz 2025
ISBN 978-83-8018-758-0
ISBN 978-83-8018-759-7 (e-book)
s. 30, nuty

„Tryptyk Pieśni Maryjnych” został zaplanowany jako cykl trzech kompozycji tworzących spójną, a zarazem zróżnicowaną całość brzmieniową. Każda pieśń – Ave Regina caelorum, Salve Regina i Ave maris stella – otrzymała odrębną formę, tempo i charakter, odpowiadające treści modlitwy. Inspiracją stały się zarówno tradycyjne chorały gregoriańskie, jak i współczesne techniki kompozytorskie, nadające utworom indywidualne brzmienie.

Opis

„Tryptyk Pieśni Maryjnych” został zaplanowany jako cykl trzech kompozycji tworzących spójną, a zarazem zróżnicowaną całość brzmieniową. Każda pieśń – Ave Regina caelorum, Salve Regina i Ave maris stella – otrzymała odrębną formę, tempo i charakter, odpowiadające treści modlitwy. Inspiracją stały się zarówno tradycyjne chorały gregoriańskie, jak i współczesne techniki kompozytorskie, nadające utworom indywidualne brzmienie. Gitara klasyczna pełni funkcję równorzędnego partnera chóru, wprowadzając element delikatnej, intymnej ekspresji. Linie wokalne opracowano tak, by były naturalne dla głosów chóralnych, a jednocześnie pełne wyrazistych łuków melodycznych. Każda część cyklu posiada wyraźny punkt kulminacyjny, zbudowany poprzez stopniowe narastanie dynamiki i zagęszczanie faktury. Całość utrzymana jest w nastroju kontemplacji, z momentami intensywnego uniesienia, oddającymi duchową głębię tekstów. Połączenie chóru mieszanego i gitary klasycznej ukazuje nowe oblicze muzyki maryjnej, łącząc tradycję z nowoczesnym spojrzeniem kompozytorskim.

PIOTR BECIŃSKI. Kompozytor i dyrygent, doktor sztuk muzycznych. Współpomysłodawca i autor aranżacji widowiska muzycznego „Nocny Patrol” 2021 (w którym udział wzięli m.in. Olga Szomańska, Janusz Radek, Alicja Szemplińska, Renata Przemyk, Maciej Balcar). Laureat i finalista konkursów kompozytorskich: Prix Annelie de Man 2018 (Amsterdam), Wyróżnienie w Przeglądzie Portfolio See&Say 2018 (Warszawa), Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski Legnica Cantat 2016 i 2017, Ogólnopolski Konkurs im. Piotr Perkowskiego w Toruniu 2014. Absolwent Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy – kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy – kierunek Kompozycja i Teoria Muzyki (kompozycja w klasie prof. Hanny Kulenty). W roku 2023 ukończył Szkołę Doktorską Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, natomiast w 2024 uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Jako wykonawca i twórca występował w trakcie takich wydarzeń jak: II i III Festiwal Muzycznych Interpretacji KONSTELACJE (2016, 2017), Uniwersyteckie Forum Dyrygentów – Konfrontacje Młodych Chórmistrzów (2016), VI i VII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej NOWA MUZYKA (2018, 2019). Jego aranżacje były wykonywane między innymi przez Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, a dyrygowane przez Erika Ochsner’a.. Pomysłodawca i twórca projektu KUJAWY 360 VR/DOLBY ATMOS – pieśni kujawskie w opracowaniu na chór mieszany i orkiestrę smyczkową. Stypendysta stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2023, a w roku 2024 – uzyskał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy.