Opowieść w praktyce edukacji

46,20 

Amelia Krawczyk-Bocian
Bydgoszcz 2025
ISBN 978-83-8018-701-6
ISBN 978-83-8018-702-3 (e-book)
s. 246, oprawa miękka

Oddaję do rąk czytelnika książkę niezwykle mi bliską. Z jednej strony zamyka ona cykl prac, którymi zapraszam do zanurzenia się w świat opowieści, zrozumienia jej istoty, znaczenia dla pedagogiki i edukacji. Z drugiej strony otwiera przestrzeń do wykorzystania opowieści w praktyce edukacji, ukazania jej wartości dla każdego człowieka. Po książkę mogą zatem sięgnąć nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, terapeuci, nauczyciele akademiccy, którzy dostrzegają możliwość wykorzystania jej podczas prowadzonych przez siebie zajęć dydaktycznych. To propozycja również dla tych wszystkich osób, które indywidualnie, w zaciszu własnego domu pragną odbyć podróż z opowieścią, zrozumieć otaczający świat i siebie samych w tym świecie. (fragment Wstępu)

Spis treści

 

Opis

Autorka w swojej monografii odwołuje się do paradygmatu narracyjnego. Jego skuteczne i poprawne zastosowanie wymaga doświadczenia badawczego pozwalającego badaczowi (słuchaczowi) narracji nadać określone znaczenie zdarzeniom, sytuacjom przedstawianym przez narratora, koncentrując się na subiektywnych jego przeżyciach. Bez wątpienia Autorka monografii takie doświadczenie posiada. Można stwierdzić, że jako wytrawny badacz osadzony w strategii jakościowej z pełnym zaangażowaniem i kompetencjami realizuje swój zamysł badawczy w paradygmacie narracyjnym. Autorka ze swojego doświadczenia badawczego nie czyni jednak nieznośnej dydaktyki, nie poucza, jest przewodnikiem, dyskretnym mentorem, który wprowadza czytelnika w istotę narracji, nie narzuca interpretacji, a pozwala czytelnikowi samodzielnie doświadczać i „wchodzić” w świat opowieści.

Z recenzji dr hab. Małgorzaty H. Kowalczyk, prof. UMK

Znaczenie recenzowanej publikacji jest nie do przecenienia. Książka może spełnić ważną misję przywracania narracji tam, gdzie ona zanikła lub jest zamierająca. Współcześni mają przecież coraz mniej okazji do opowiadania i do słuchania opowieści. Nie ma już prawie spotkań rodzinnych, które były ich głównym źródłem, nie opowiada się wzajemnie filmów i treści książek, nie pisze listów i pamiętników. Stwarzanie okazji/platformy do snucia opowieści w warunkach szkolnych lub uniwersyteckich byłoby taką okazją do ich powrotu, do zaistnienia w świadomości młodych ludzi, do przećwiczenia narracji, dostrzeżenia walorów opowieści oraz ich praktykowania. Jest też wartościowym uzupełnieniem rynku wydawniczego, oferującego wspomnienia, pamiętniki, biografie, tak chętnie czytywane przez ludzi w różnym wieku.

Z recenzji dr hab. Małgorzaty Kaliszewskiej, prof. UJK